środa, 5 grudnia 2012

Wołowina

Steki wołowe to coś pysznego, zdrowego i mega efektownego.Sukces tkwi jednak w szczegółach...dobrym mięsie.Jak go wybrać?Najlepsza na steki jest polędwica argentyńska, ale niestety droga!W sieci Makro można dostać naprawdę porządną wołowinę, która jest odpowiednio dobrana właśnie na tą potrawę. Jednak nie każdy posiada kartę MAKRO ( w tym gronie jestem), więc należy szukać gdzie indziej.Nie polecam wołowiny ogólnie dostępnej w supermarketach-nasze steki będą żylaste i niesmaczne. Pewnie to zasługa bydła z jakiego jest porcjowane mięso.No i cena. Za dobrą jakościowo wołowinę musimy niestety zapłacić dość dużo, ale jeśli chcemy spróbować coś smacznego musimy wiedzieć że czasem to kosztuje.Na pocieszenie napiszę, że jeśli steka przygotujemy w warunkach domowych i tak będzie on DUŻO tańszy niż ten w restauracji. Ja mięso kupiłam w LIDLU.Mnie tez zdziwiło i trochę się obawiałam efektu, ale eksperyment zakończył się smacznym sukcesem!Jest to wołowina specjalnie wyselekcjonowana i zapakowana -NIE MROŻONA!Cena za kg to 80 zł, a za tą kupioną zapłaciłam z ok.39 zł.-z tego co pamiętam! Porcję ,którą kupiłam użyłam na 2 razy, ponieważ wg. mnie byłyby za grube i czas przygotowania znacznie by się wydłużył!Najlepiej do takich dań wykorzystać patelnie grillową, ale ja jeszcze się takowej nie dorobiłam więc opiszę, jak zrobić takową na normalnej ceramicznej.



Składniki:
mięso wołowe na steki,
sól morska
pieprz grubo zmielony
masło 
2 ząbki czosnku 
szalotka
marchewka
gałązka tymianku
wino czerwono 100 ml
miód
parę pieczarek lub borowików


Zaczniemy od przygotowania mięsa.Przygotowane steki posypujemy solą i pieprzem, wcieramy delikatnie. Na patelni, na roztopionym maśle(najlepiej klarowanym),wrzucamy ząbek czosnku w łupince i  obsmażamy steki po 3 minuty z każdej strony. Następnie przekładamy steki do naczynia i wkładamy do nagrzanego piekarnika do 180 stopni na ok. 4 minuty . Po tym czasie wyjmujemy i ustawiamy pionowo na kratce(może być tej z piekarnika)po to, aby mięso odpoczęło. Pamiętajmy, aby mięso przy smażeniu i przekręcaniu nie nakłuć i nie naciskać-wypłyną soki. Tym sposobem uzyskamy steki medium. Jeśli  chcemy mieć wysmażone musimy dłużej obsmażyć na patelni ok. 4 minuty z każdej strony. 
Kiedy mięso odpoczywa my możemy zająć się sosem.Na tłuszczu, ze smażenia steków wrzucamy szalotki marchewkę i czosnek w łupinie.Osobno przesmażamy również na maśle grzyby, odpowiednio doprawione.
Kiedy szalotka zmięknie dodajemy wino i miód, tymianek. Chwilę odparowujemy, doprawiamy i sos gotowy. Kiedy sos i grzyby są gotowe, na patelni wrzucamy odrobinę masła i jeszcze raz obsmażamy steki, aby były gorące, polewając masłem ze smażenia. Trwa to 1 minutę i wykładamy na talerze.

Smacznego!


2 komentarze:

  1. ja poproszę o więcej przepisów :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Drogi Januszu,robię co mogę!Staram się...a już wkrótce cykl świąteczny!pozdrawiam

      Usuń