środa, 20 marca 2013

Tartaletki wytrawne

Jak wspominałam we wcześniejszym poście jestem na etapie książki Gordona. Wciąż szukam inspiracji...muszę przyznać, że z wypróbowaniem niektórych przepisów poczekam do letnich zbiorów warzyw i owoców, ale niektóre przepisy próbuje już teraz i modernizuje je na własne potrzeby. Tak też się stało z przekąskami jakie zaprezentuje poniżej. Wykorzystałam jedynie lub aż recepturę na ciasto do tarty słodkiej i słonej. Muszę przyznać, że obie są rewelacyjne i różnią się nie tylko słodkim czy też słonym smakiem. Przede wszystkim różnią się strukturą ciasta!Wspaniałe kruche-słone jest jeszcze lepsze z każdym dniem spędzonym w lodówce( było tam 3 dni). Wypróbujcie ciasto a reszta zależy od waszej inwencji twórczej.Zarówno w tartaletkach jak i tartach sprawdzi się doskonale.


Składniki na ciasto kruche słone wg Ramseya
 porcja na 450g
225 g mąki pszennej
1 łyżeczka soli morskiej drobnoziarnistej(ja dodałam zwykłej)
150 g zimnego masła pokrojonego w kostkę
1 średnie jajko, rozkłócone

Mąkę wsypujemy do robota kuchennego, dodajemy masło i miksujemy przez ok. 10 s, aż masa będzie przypominać kruszonkę. Następnie przekładamy do miski lub na stolnicę, wlewamy 4 łyżki wody, jajko i mieszamy nożem aż składniki ciasta się połączą. Jeśli będzie zbyt suche dodatkowo wlewamy 1-2 łyżki wody.
UWAGA:Ciasto musi pozostać kruche, nie może być wilgotne.
Delikatnie formujemy kulę owijamy folią spożywczą o chłodzimy w lodówce przynajmniej 30 minut.

Po wyjęciu z lodówki rozwałkowałam, podsypując mąką i wykrawam kółka większe niż moje tartaletkowe foremki. Następnie do wysmarowanych i obsypanych bułką form nakładam ciasto lekko dociskając do brzegów, nakłuwam widelcem i piekę ok. 10-15 minut w 180 stopniach aż się zrumienią. Do wystudzonych nakładam dowolny zestaw, np.:

Farsz I:
Kilka pomidorów suszonych w oliwie
oliwki
natka pietruszki
ząbek czosnku, mały
mięsko z pieczonych udek lub skrzydełek, albo usmażony w ulubionych przyprawach filet z kurczaka

Na oliwie z pomidorów delikatnie podsmażamy mięso, dodajemy odsączonych kilka pomidorów, oliwki i przepuszczony przez praskę czoch, na koniec natkę- całość mieszamy. Farsz gotowy do nałożenia.


Farsz II:
Biała część pora
jakieś mięsko:pozostałości po pieczonym drobiu lub filet z kurczaka, szynka (co mamy dodajemy)
parę pieczarek
2 łyżki masła
sól i pieprz


Na maśle podsmażamy pieczarki, pokrojone wg uznania, następnie dodajemy pora i dusimy aż por zmięknie. Na koniec dodajemy mięsko, wędlinę lub inny mięsny dodatek. Całość doprawiamy i już mamy następny dodatek do kruchego.

A całość wygląda u mnie tak....





 Smacznego!








3 komentarze:

  1. Także kupiłam jakiś czas temu swoją pierwszą książkę Gordona, niewątpliwie warto brać 1:1 jego rady. Wypróbuję przepis na słone ciasto, wyglada bardzo fajnie a do tart wytrawnych mam niemałą słabość. pozdrawiam!!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Aga, polecam Ci biografię Gordona "Na samym szczycie". Ciekawa lektura, która zostaje w pamięci na dłużej.Pozdrawiam

      Usuń
  2. bardzo lubię takie wytrawne przystawki ...

    OdpowiedzUsuń